fbpx

“Wat me opviel, waren de grote glazen ramen overal, er gebeurde niks achter gesloten deuren.”

Angelique Paulusse-Thomas koos in 2011 voor het importeurschap van het Italiaanse merk Diego dalla Palma. Transparantie, de focus op resultaatgerichte huidverbetering in de professionele salon en het brede assortiment overtuigden haar dat het merk zowel bij de Nederlandse markt als bij haar zelf paste. Het 10-jarig jubileum viel door covid in het water, maar dit jaar staat ze in een driedelige serie trots stil bij wat ze heeft bereikt. Deel 1: de start van haar importbedrijf Esthé-Care.

Je richtte je bedrijf op in 2009, 2 jaar later volgde het importeurschap, wat inspireerde je? 
Angelique: “Het kriebelde sowieso altijd. Ik ben allround schoonheidsspecialist, met ervaring in dermatologie, consultancy en orthomoleculaire voedingsleer, en heb zelf een salon gerund. Ook gaf ik product- en techniektrainingen voor een bedrijf. Op een gegeven moment had ik een leuk contact met iemand van Diego dalla Palma, die ik later op de beurs in Utrecht weer tegen kwam. “Jou heb ik nodig!”, riep ze. We zijn gaan praten en ik heb een jaar lang onderzoek gedaan. Was het merk voor de Nederlandse markt geschikt? Sprak het mij aan? Ik moet echt feeling met een product hebben om ervoor te kunnen gaan. Ik ben verschillende keren naar het hoofdkantoor in Bologna geweest en heb alle producten en behandelingen uitgeprobeerd. Wat me opviel was dat het familiebedrijf overal grote glazen ramen had, er gebeurde niks achter gesloten deuren. Die open cultuur sprak mij aan. Dus ja, de klik was er, met het bedrijf, de mensen en het product. Het is een prachtig merk, ze bieden echt alles, van kruin tot tenen: skincare, face en body, make-up en een zonnelijn. Ik heb het zelf opgenomen in de salon die ik toen nog had en we zijn het gaan importeren. Met de salon ben ik inmiddels gestopt, ik ben nu fulltime bezig met de import van Diego dalla Palma, met klanten onderhoud en trainingen geven. Inmiddels hebben we een aardige klantenkring opgebouwd.”

Wie zijn ‘we’? 
Angelique: “Mijn dochter Floor zit ook in het bedrijf, ze is als stagiair begonnen en nooit meer weggegaan. Dus ook wij zijn een echt familiebedrijf. De distributeurs over de hele wereld zijn bijna allemaal familiebedrijven, daarom begrijpen we Diego dalla Palma zo goed en andersom. Mijn ervaring als schoonheids- specialist is dat je door corporate bedrijven vaak niet wordt begrepen. Ik wilde het verschil laten zien: zo kan het ook. Dat kost veel tijd en energie want elke salon is anders, heeft een andere doelgroep en andere wensen, maar als je daar goed naar luistert, kun je samen een plan bedenken.”

Wat voor merk is Diego dalla Palma?
Angelique: “Het is een Italiaans cosmeticahuis voor de professionele salon, met behandelen verkoopproducten. Ze staan voor huidverbetering en werken met heel mooie ingrediënten. Belangrijkste is het gepatenteerde

“Het is een prachtig merk, ze bieden echt alles, van kruin tot tenen” 

51+3 Hyalu Complex. Dit bevat alle essentiële stoffen voor een langere cellevensduur. Daarnaast heeft elke lijn specifieke werkstoffen per huidconditie. De anti-aging lijn bijvoorbeeld bevat kostbare werkstoffen als zilver, goud en platina, afhankelijk van de levensfase van de cliënt. Belastende stoffen als paraffine en minerale olie komen er niet in. Diego dalla Palma is een methode die begint met een detox. Van daaruit ga je kijken wat de huid nodig heeft. Verder is duurzaamheid belangrijk. Diego dalla Palma is aangesloten bij Reponsible Care, een wereldwijd initiatief dat is gericht op continue verbetering van de prestaties op het gebied van veiligheid, gezondheid en milieu.”

Wat gaf uiteindelijk de doorslag bij de keuze voor het merk? 
Angelique: “De huidverbetering. Iemand moet het verschil kunnen zien als ze een behandeling ondergaat en een wauw-gevoel krijgen. Huidverbetering heeft doorgaans tijd nodig, maar het sterke van Diego dalla Palma is dat je meteen al resultaat ziet – dat is een belangrijke tool naar de consument. Verder zien we in het klantcontact dat wij met het bedrijf hebben, weerspiegeld hoe wij met onze klanten om willen gaan. Wij willen samenwerken, persoonlijke contact onderhouden via spreekuren, online meetings en bezoeken. Niet om te verkopen, maar om te weten wat wij kunnen doen om te helpen de salon naar een hoger niveau te tillen. We zijn zwaar geautomatiseerd en we werken samen met andere bedrijven voor bijvoorbeeld de marketing, maar het klantcontact geven we niet uit handen. We willen er samen iets moois van maken. Waar ligt jouw bereik, wat wil je?”

Wat heb je zien veranderen in de beauty- branche? 
Angelique: “Toen ik begon was ik 18, dus ik heb wel het een en ander zien veranderen. Er is een enorme sprong gemaakt van het pamperen van de klant naar een professionele schoonheidssalon. Toen ik in 2011 startte met Diego dalla Palma, zette de groei van de professionele salon net door.”

Wat is er in je eigen bedrijf veranderd?
Angelique: “Naast de automatisering van zaken als administratie en logistiek, hebben we ook onze focus op de doelgroep iets verlegd. De doelgroep bestaat uit ondernemende schoonheidsspecialisten die een boterham met de zaak willen verdienen. We kijken ook naar de kleine salon die wil groeien. Daar hebben we een speciaal plan voor, dat begint met branding – kleuren in je salon, inrichting – voor de startende specialist. Maar ook: hoe kom ik aan klanten en hoe kom ik verder? De mensen die al verder zijn, helpen we verder in de ontwikkeling. Als ik het vertrouwen heb in degene die achter de stoel zit, vind ik het een sport om diegene te brengen naar het niveau waar ze thuishoort. Dat geeft ontzettend veel voldoening.”

Hoe ziet de ondersteuning er concreet uit? 
Angelique: “We hebben kant-en-klare social mediapakketten, geven adviezen in de branding, bieden degelijke product-, techniek- en verkooptrainingen – in kleine groepen of één op één, ik vind het belangrijk dat iedereen gehoord wordt. Soms doen we dat in-company, zeker bij starters, en soms op locaties in de regio, vaak bij specialisten die met ons werken en een grote ruimte hebben. Verder komen we vaak persoonlijk op bezoek. Zo kun je continu ideeën opperen, zeker in de opstartfase van een bedrijf.”

Hoe zie je de nabije toekomst?
Angelique: “Dit najaar gaan we een nieuwe lijn lanceren voor de oncologische huid. Dit is een lijn voor de zeer kwetsbare huid. Daarvoor vernieuwden we onze zeer gewaardeerde Sensitive-lijn zodanig, dat de producten ook geschikt zijn voor de extreem gevoelige huid van mensen die behandeld worden voor een oncologische aandoening. Sowieso is Diego dalla Palma heel innovatief, ze komen elke maand met nieuwe producten. De laatste nieuwe lijn is Fillift, een natuurlijke botox. Verder zoeken we voor dit jaar naar een Nederlands alternatief voor de studiereis naar Italië die we elke twee jaar met onze klanten maken. In verband met covid gaat de Italië-reis ook dit jaar niet lukken, maar
hij blijft wel in het vat zitten. We merken nog steeds dat het lastig plannen maken is, maar gelukkig zijn we, net als Diego dalla Palma, een familiebedrijf en kunnen we snel schakelen!”