Esthé-Care Cosmetiek is de exclusieve distributeur in Nederland van Diego Dalla Palma Professional (skincare) en RVB Lab (make-up). Behalve de hoge kwaliteit van beide merken en daarmee van het te behalen resultaat op het gebied van huidverbetering, is de grote kracht van het Brabantse familiebedrijf de persoonlijke ondersteuning die Angelique Paulusse-Thomas en Floor Paulusse salons te bieden hebben. “Veel salons werken alleen of met een team. Dan is het fijn om een leverancier naast je te hebben die met je meedenkt over hoe je je ambities kunt realiseren en jouw klanten in je salon of instituut het beste kunt helpen”, weet Angelique.
Schoonheidsspecialisten die op zoek zijn naar een nieuw (tweede) merk, hebben in Nederland een enorme keuze. Niet elke groothandel is echter hetzelfde. De betrokkenheid van een leverancier is niet altijd even groot. Het is juist op dat vlak dat Angelique en Floor een groot verschil kunnen maken: door een persoonlijk advies te koppelen aan de wensen en eisen van een schoonheidssalon of instituut. “Zodra er een aanvraag voor een informatiepakket binnenkomt, nemen wij direct contact op. Gaat het om een starter of iemand die al langer een salon heeft en wil overstappen van merk of juist meer wil innoveren? Ons assortiment bestaat uit 800 verschillende producten. Dan is het belangrijk om te weten waar de ambities van een schoonheidsspecialist liggen. Meer body of facials, make- up of juist huidverbetering? Op basis daarvan stellen wij het informatiepakket samen en helpen wij nieuwe klanten op weg.”
“Uiteraard leggen wij uit welke mogelijkheden Diego Dalla Palma Professional te bieden heeft, waarom het zo innovatief is en welke producten en behandelingen van het merk aansluiten op de beoogde resultaten die een salon wil bereiken”, verduidelijkt Angelique. “Aan de hand van een vragengesprek achterhalen we hoe ambitieus iemand is en elke doelgroep hij of zij heeft of beoogt. Als je net bent begonnen, is elke klant welkom en moet je nog toegroeien naar een bepaald type klant. Maar er zijn ook schoonheidsspecialisten die al langer meelopen en aanvulling willen. In alle gevallen kunnen wij ze helpen om verder te groeien of het ver- schil te maken.”
Ondersteund en gesteund
Floor vult aan: “Wij hebben een besloten platform waar onze klanten alle informatie kunnen vinden die zij nodig hebben. Over producten, prijslijsten, behandelplannen en alle input voor social media, zoals fotografie en video’s. Wij denken nadrukkelijk mee over een stukje branding. Alle social media-uitingen zijn ook te personaliseren met een eigen logo. Wij zetten in op een langdurige samenwerking. Branding past ook bij persoonlijke doelen. Hoe wil je te boek staan en hoe zie je je eigen toekomst? En of je nu dertig jaar actief bent of juist net bent gestart, groei is alleen mogelijk door een goede samenwerking. Niemand kan het alleen.” “Saloneigenaren zijn heel vaak alleen en vinden het fijn om ondersteund én gesteund te worden bij de stappen die ze maken”, benadrukt Angelique. “Feedback is zeer waardevol, want het is fijn om iemand te hebben met wie je kunt sparren en die heel doelgericht te werk gaat met jouw wensen. Door samen te werken, kom je verder. Als je ideeën hebt, wil je die kunnen delen en vervolgens geholpen worden met de uitvoering. Daarom hechten wij veel waarde aan onze trainingen en bieden we rondetafelgesprekken, waarin schoonheidsspecialisten die met Diego Dalla Palma Professional werken, in kleine
groepjes met elkaar gaan zitten om te praten over hoe zij behandelen en met hun doelgroep omgaan. Zo leren ze van elkaar en vergroten daarmee hun kennis en kunde. Ook houden we elke vrijdag een spreekuur en plannen we regelmatig overleg in. Daarnaast werken we ook met nieuwsbrieven vol promotionele acties en handige weetjes. Salons hebben bovendien altijd te maken met mij of Floor. Een vast aanspreekpunt die kennis heeft van jouw salon. Zeer persoonlijk dus.”
Nieuw magazijn
Een nieuwe ontwikkeling bij Esthé-Care Cosmetiek is de uitbesteding van het magazijn. “We zijn naar een bepaald level gegroeid, waardoor het erg omslachtig werd om alle logistiek voor eigen rekening te nemen. Doordat we nu beschikken over een extern warehouse, kunnen we ons meer focussen op de dingen die belangrijk zijn, zoals persoonlijk contact met onze dépositaires”, zegt Floor. “Het was een grote stap, maar wel eentje die ons in staat heeft gesteld om ons platform te verbeteren. Klanten hebben direct inzicht in wat er op voorraad is. En doordat wij de volledige controle over elke bestelling behouden, kunnen we heel gemakkelijk nog samples, folders of gratis producten toevoegen aan een bestelling om deze nog verder te personaliseren. We hebben bijna geen backorders, werken met de laatste batches waardoor we de kwaliteit van het product waarborgen en leveren altijd direct uit. Daardoor scoren wij ook hoog bij onze dépositaires op het gebied van klanttevredenheid en betrouwbaarheid.”
Innovatie in DNA van het merk
Esthé-Care Cosmetiek is sinds 2011 distributeur van Diego Dalla Palma Professional. Angelique roemt het merk vanwege het innovatieve karakter. “Alleen al dit jaar is het assortiment uitgebreid met een veertigtal producten. Soms als extraatje binnen een bestaande lijn, maar soms ook als compleet nieuwe lijn of als vervanging van een ander product, omdat de formules en ingrediënten vernieuwd of aangepast worden. Ook bieden ze verschillende productkits om de verkoop in de salon te stimuleren”, vertelt ze. “Ik durf te stellen dat de salons die met ons samenwerken een verhouding hebben van 80/20 als het gaat om productverkoop en salonbehandelingen. Dat is bizar hoog, maar de geuren en producten zijn dermate goed dat ze gemakkelijk zijn te verkopen. Bovendien worden ze vaak meeverkocht als onderdeel van een behandeling, omdat alleen door thuisgebruik een duurzaam resultaat gegarandeerd kan worden. Ook beschikt Diego Dalla Palma Professional over prachtig beeldmateriaal waarmee producten mooi gepresenteerd kunnen worden. Tijdens trainingen besteden we eveneens veel aandacht aan de ingrediënten en werking van producten, zodat salons een goed verhaal kunnen vertellen aan hun eigen klanten. Dat draagt ook bij aan de verkoop van producten.”
Wat Floor enorm aanspreekt bij Diego Dalla Palma Professional is dat het Italiaanse merk de trend ‘set’ in plaats van de trend volgt. “Zij weten precies welke ontwikkelingen er gaande zijn in Azië, Amerika en Europa en aan de hand van die trendanalyses bedenken zij een voorjaars- en najaarslook voor de make-up van RVB Lab, en ontwikkelen zij nieuwe producten waar behoefte aan gaat zijn. Zo is twee jaar geleden ook de Lenitivo Soothing-lijn voor skincare tot stand gekomen. Speciaal voor de gevoelige en oncologische huid. Zo’n lijn was er toen nog niet op de markt.”
“WIJ ZETTEN IN OP EEN LANGDURIGE SAMENWERKING. BRANDING PAST OOK BIJ PERSOONLIJKE DOELEN. HOE WIL JE TE BOEK STAAN EN HOE ZIE JE JE EIGEN TOEKOMST? NIEMAND KAN HET ALLEEN.”
Heel veel afwisseling
Angelique geeft aan: “Als Nederlandse distributeur worden wij gevraagd om mee te praten over productontwikkeling. Als wij aangeven wat we missen, blijkt zo’n product vaak al in ontwikkeling te zijn. En ik vind het een groot voordeel dat veel producten voor zowel wellness als voor huidverbetering ingezet kunnen worden. De oliën bieden een enorme geurbeleving. Of neem de zachte formule van de cleanser. Hiermee kun je bijvoorbeeld een wellnessbeleving meegeven aan een reiniging en tegelijkertijd een prachtig en zichtbaar resultaat behalen. Sowieso laten meer producten zich goed combineren met elkaar.”
Floor besluit: “De veelzijdigheid van de behandelingen zie je ook terug bij de tools die geboden worden om een behandeling te maken. Microneedling en cryosticks zie je wel vaker in de sector, maar wij hebben bijvoorbeeld ook een tool voor een ijsbolmassage. Echt uniek. Wij bieden echt alles voor een behandeling, van de kruin tot aan de tenen. Het totaalplaatje van producten, tools, behandelingen en persoonlijke ondersteuning is wat salons nodig hebben om te kunnen groeien en wij bieden ze dat.”